Hej mitt vinterland!

På bussen till stan så träffade jag en snubbe från Irak. Det första han sa till mig var "How can you live here?!", han hade kommit till Sverige för två veckor sedan och hade aldrig sett snö förr i hela sitt liv.
Jag försökte förklara för honom att skåningarna nog var lika chockade som han och att det var ganska ovanligt med så här mycket snö här nere. För så måste det ju vara. Jag menar, alla verkar stå som handfallna. Det är inga barn ute och leker, antagligen för att de inte har några kläder som är gjorde för det här vädret. Tragiskt. Hade jag varit liten hade jag lätt varit ute i snön vid det här laget och när jag gick hem från bussen innan bara längtade jag efter en pulka och en backe!
Och vägarna är helt igensnöade fastän det är mitt i stan och man ser plogbilar åka fram och tillbaka på Ystadvägen men man ser dom aldrig ploga! "Vad är det som händer? Det kommer nåt vitt från himlen!" Kan man se dom tänka. (Ursäkta mina "fördomar" mot skånsk väghållning och skånska trafikanter vid vinterväglag men detta har uppkommit efter att förra blivit insnöad, eller utsnöad kanske man ska säg, i Östra Grevie för att bussarna slutade gå när det började snöa. Så farligt var det faktiskt inte. Även från det att jag stod och väntade på bussen i fem minuter och det inträffade två krockar i den korsningen och ett flertal cyklister välte. Som sagt, vad är det egentligen för vitt på marken?)

Killen från Irak var elektriker och hoppades på jobb så fort han skaffat sig svenskt personnummer eller vad det är för nummer man skall ha för att få arbeta här. Samtidigt som han berättade det tänkte jag "Stackars sate, du kommer inte alls att få några jobb här och ingen kommer att uppskatta din kompetens och du kommer hamna i en falafelkiosk eller pizzeria eller nåt litet livs precis som alla andra högutbildade nysvenskar här, för här släpper vi inte in nån även om det är läkarbrist och allt vad det är och särskilt inte du som inte kan svenska."  Så jävla tragiskt och sant är det.

För övrigt är Bast mycket friskare idag och vi har kört ut till djursjukhuset för att köpa asdyr mat (285 spänn!) som är bra för magen och vi har även talat med Augria Djeurforsakring och ska skaffa en såndäringa forsakring.

Jag har också shoppat för alldeles för mycket pengar och alldeles för mycket onödigt. Dvs. inga vinterskor men dock två kjolar med mera.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Hej dummern här...;) hade glömt Kina o Hennings bror o hans tjej....
Du! Bra att Bast mår bättre! o du jag får ringa dig imorgon för jag vet inte om du e vaken nu o jag ska faktiskt lägga mig nu ju o jag vet ju inte om du o kanske My o möjligtvis ännu fler har nappat på min idé om mys o sen KB imorgon kväll...därför så måste jag ringa dig mañana ju! Älskar dig gulleflingan!

2005-12-29 @ 22:42:15
Postat av: Sofia

som ett litet svar på en del av ditt inlägg... www.soffanpoffan.blogg.se

2005-12-29 @ 23:03:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback