Havregrynsgröt.

Efter att ha blivit väckt av grannar som lät som att de hade kannibalparty, dvs att de slog ihjäl varandra, kände jag att det var dags för en rejäl start på dagen. Och vad kunde vara bättre än...
Havregrynsgröt!
Det åt jag sist när jag var liten och mina bröder lärde mig göra det i micron. Vår mamma har nämligen aldrig gett oss det för om jag minns rätt har hon själv traumatiska grötminnen från barndomstiden.
I alla fall, det var gott, mindes jag.
Så jag satte igång att göra det på spisen. 2 dl vatten, 1 dl havregryn och pyttelite salt. Hmm, det såg ju inte särskilt aptitligt ut trots allt.
När jag hällde upp det i min skål bad jag Henning att hålla för ögonen (han har nämligen också en tidigt utvecklad grötofobi) och det gjorde han.
Jag hällde på lite socker och lite mjölk.
Jag har aldrig ätit något geggigare eller kleggigare i hela mitt liv! Fy för bubblan!
Nä, för bövelen, tänkte jag, nu har Henning påverkat mig med sin negativa inställning till gröt, jag måste vara lite open minded och testa igen, med en bättre inställning...
Nåväl... Det gick ju att äta. Om man hade riktigt, riktigt mycket socker på, hela tiden. Och fyllde på med socker ju mer man åt. Så till slut åt jag upp allt. Men säg mig:
Det kan ju inte vara särskilt nyttigt att äta något "nyttigt" till frukost om man måste ha tre hekto socker på för att över huvudtaget kunna äta det?
Kanske blir det godare i micron? Kanske hade jag för lite salt i? Det måste finnas något sätt!

Nää, tacka vet jag vanlig hederlig risgrynsgröt! 

Kommentarer
Postat av: Linn

Du, det där med gröt är faktiskt en hel vetenskap.
Men mitt tips är att ha ganska mycket salt i, för att det ska smaka något. Receptenligt är alldeles för lite salt, i min mening. Salt är ju gott!!!
Och så bryter det väldigt bra med socker också, och så kan man ha äppelmos. Gör man rätt, är det sjukt gott!!!!
Fast inte som risgrynsgröt.....

2006-02-21 @ 16:16:54
Postat av: sofia

Till havregrynsgröt passar sylt eller tro det eller ej, sirap faktiskt! Tänk havreflarn, alltså det smakar inte havreflarn direkt men genom att tänka havreflarn vet du att havregryn o sirap faktiskt kan passa ihop! Men annars säger jag: länge leve mannagrynsgröten! MUMS!

2006-02-21 @ 16:27:01
Postat av: Bibbi

Linnet! Det är ju tekniskt och noga Bibbi-bevisat att havregrynsgröt ICKE SKALL FÖRTÄRAS överhuvudtaget! Hur nyttig man än vill vara, jag hävdar icke att det inte är nyttigt - men det är helt enkelt helt jävla oätligt! Sluta genast. Jag bryr mig om dig. Bantning snart...peppa! Hoppas du har ett fint lov annars! kramar från mig och josephine (min dator)

Postat av: lisa

Hm...det är nog inte riktigt meningen att man skall käka havregrynsgröt med så mycket socker. Håll dig du till risgrynsgröten tycker jag.

2006-02-21 @ 17:54:40
URL: http://spaceofluna.blogspot.com/
Postat av: LuckyJ

Jag har samma problem med havregrynsgröt. Vill ha lös lättkokt gröt utan salt men med jättemycket socker, så det knastrar, mycket mjölk *och* lingonsylt. Nä, det är nog inte så nyttigt...

2006-02-21 @ 20:03:46
URL: http://enbilderbokblirtill.blogg.se/
Postat av: Linnea.

Å, det här var ett ämne som engagerade märkte jag!
Tack för alla goda tips!
Imorrn ska jag testa med mer salt och banan för att se om denna linje är hållbar och går att fortsätta med!
To be continued...

2006-02-22 @ 01:30:46
URL: http://philinea.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback