Be - Sviken.

Så är man sviken av det svenska samhället. Krossad och trampad på.
Ja, det känns faktiskt så just nu.
Jag har väl också betalat skatt, precis som alla andra och alltid vräkt ur mig följande Bamsecitat "att betala skatt är ett sätt att hjälpas åt"  så fort skattefrågor diskuterats. Jag har även alltid väntat mig att fångas upp i något slags skyddsnät om jag inte skulle klara mig någon gång.
Men. Inte ens en ynka liten månads hjälp kunde jag få. Ingenting! Så nu sitter jag här, med åtta jävla kronor på kontot sen tre veckor tillbaka och får inga pengar förrän i slutet av augusti. Det känns så jävla surt! Och orättvist. Jag har aldrig begärt hjälp förut och aldrig varit någon tyngd för det här jävla skitsamhället men när jag nur ber om en liten jävla månads hjälp tog det stopp.
Förlåt då för att jag är en sån jävla duktig medborgare som alltid skött mig och som aldrig varit någon tyngd och som betalat skatt och råkar bo tillsammans med någon som är en god medborgare och tjänar 200 kronor för mycket (en månad, annars har han 3000 mindre i lön, men han hade "oturen" att få semesterersättning just denna månad) för att jag ska få hjälp. Man känner sig som en stor börda för sin sambo och det är inte meningen för vi är 21 och 24 och inte gifta och har inte delad ekonomi, men nu har vi det, för det har socialtjänsten bestämt.
Hade jag däremot varit KjellKriminell och drogmissbrukare och inte fått något jobb på grund av det så hade jag gladeligen fått hjälp.
Fy Fan vad orättvist!

Kommentarer
Postat av: Ann

Usch, ja! Det är verkligen orättvist! Jag har inte heller några pengar, och ska snart flytta till en ny lägenhet och betala deposition och jag bor i Tyskland och måste betala avgift för att plugga på universitetet och gud vet allt. Sommaren är en hård tid för studenter!

Postat av: Daniel

Tänk om du istället för att betala in drygt 50% av din lön (för så mycket är det faktiskt när alla skatter är inräknade) istället betalat lite mindre och haft pengar över så att du hade kunnat klara dig UTAN att be om hjälp. Skatter är bra, och alla måste hjälpas åt, men att kunna klara sig själv på det man tjänar och inte tvingas ta bidrag måste väl ändå kännas bättre?

Upp till kamp Linnea!

2006-06-29 @ 16:29:19
URL: http://peterpanie.blogg.se/
Postat av: Mikael

Heja Sossarna!

Lider med dig vännen. Hade jag vart rik hade jag lätt satt in några tusen åt dig...

Kram Mikael

2006-06-29 @ 23:36:46
URL: http://mikaelsklagotext.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback