Midsommar i stan.

För första gången på 20, eller är det 21, jag vet inte, men i alla fall första gången på väldigt, väldigt många år, ja för första gången i hela mitt liv, ska jag fira midsommar inte hemma. (Finns det någon exakt regel om hur många kommatecken som får lov att förekomma i en mening?) Och inte på grund av att vi har blivit bjudna till nån übersvensk midsommarfest utan mest på grund av att vi är trötta på midsommarfestandets likheter med nyårsafton. "Fyfan, det är nyår/midsommar nu ska vi ha så jäkla kul!" Och så blir allt ett enda stort antiklimax. Det känns onödigt att åka hem för det.
Men midsommar är faktiskt en av mina favorithögtider. (Säg en högtid som jag inte gillar i och för sig.)
Det där med att mamma sitter och binder kransar hela dagen och sen den jättegoda midsommarmiddagen tillsammans med familjen innan man åker på fest. Det kommer jag att sakna. Särskilt kransen. Och alla goda ostar som vi inte kommer att ha råd att köpa. Och Stinas midsommartårta på kvällen såklart.
Jag funderade allvarligt ett tag på att låna brorsans bil och åka hem över dagen och bara vara med om det där mysiga med familjen, men jag kom fram till att det skulle nog bli aningens för dyrt. En krans för 400 spänn liksom. Men ändå. Det kommer att bli hårt.
Midsommarafton ska istället firas lite lätt på balkongen med Teo och Susanne och sill och potatis. Det är ok liksom. Men ändå!
Men ändå, men ändå.

midsommar
Midsommar 2004.

De senaste lediga dagarna har jag och Henning varit grymt duktiga och hurtiga och gått snabba promenader i pildammsparken på morgnarna. Det har varit superskönt och hela dagen känns helt plötsligt mycket mer meningsfull om man börjar den så. Man kommer igång och man upptäcker faktiskt inte förrän man kommer dit att det faktiskt har blivit sommar i år också. Härligt.
Men idag blev det bara en halv runda eftersom jag har så satans ont i benhinnorna. Ajaj.
När vi gick där funderade vi på vad man kunde hitta på i Malmö när man är fattig och det är dåligt väder. Man kan gå på konsthallen, men det går så snabbt och så är det gjort liksom. Man kan fika, men det kostar pengar. Man kan åka till IKEA, men det kostar busspengar och så har man ändå inte råd att shoppa något. Det finns helt enkelt inget att göra om man har ont om pengar och det är dåligt väder, i kombination. Idag skulle jag till exempel hänga i Folkets Park hela dagen var det tänkt, tills vädret kom.
Det känns som om det får bli konsthallen idag.

Over´n´out- flickscout.

Kommentarer
Postat av: LuckyJ

Bibblan, man kan spendera hur mycket gratistid som helst på bibblan, läsa tidskrifter som man inte har råd att köpa, bläddra i stora glassiga konstböcker som är för tunga för att asa hem, läsa serier, och låna låna böcker skivor filmer ...

Postat av: Linnea.

ja just det! jag har vart jättesugen på att gå dit och bara hänga jättelänge, men jag tänkte inte alls på det när jag skrev bloggen. det ska jag göra på en av mina lediga dagar snart!

2006-06-06 @ 12:09:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback