Mucka inte med Linnea B

Varför har jag alltid bättre koll på läget än de som borde ha det?
Hade jag haft några fler MVGn hade jag lätt pluggat till jurist.
Återigen visar det sig att de har fel. Jag har lusläst hela Socialtjänstlagen och Sambolagen och massvis med annan information och ingenstans står det att sambos är försörjningsskyldiga gentemot varandra.
Med detta i ryggen ringde jag för att skälla ut Socialsekreteraren efter noter. Men, jag satt i en telefonkö som inte fanns i 45 minuter och därefter i en kvart när de påstod sig ha rättat till telefonproblemen. Sedan fick jag prata med en förvirrad telefonist som tyvärr fick ta på sig min frustration när jag efter att ha suttit och väntat i en timme blev nekad att tala med någon.
"Då tycker jag att ni borde se över era rutiner!" Vräkte jag ur mig till den ställda stackaren. Men hon var värd det.
Nu kom papprena med beslutet på posten (skulle fått dem i onsdags om de hållit vad de lovat) och jag förstår ingenting.

1. Det står att jag sökt för både juni och juli hyra- det stämmer inte.
2. Det står att "sammanboende anses vara försörjningsskyldiga gentemot varandra" fastän det står ingen hänvisning till någon paragraf där detta står.
2. Det står att vi enligt riksnormen har ett överskott på 6900 kronor, fast när jag räknade ut vår budget enligt riksnormen på konsumentverkets hemsida igår hade ett underskott på 3000 kronor.
3. Hennings lön både i maj och juni har räknats med fast det bara är majlönen som skall räknas.
4. Det står att de personliga utgifterna för mig är högre än Hennings, fastän det står klart och tydligt på konsumentverkets hemsida (som är riksnormen) att man räknar med att männen har högre utgifter än kvinnorna.
5. De har räknat ut Resultatet med två av Hennings löner, två månaders hyra men bara en månads levnadskostnad. La man däremot till en månad (eftersom det andra är två månader) så visade det sig att jag och Henning tillsammans har ett underskott på 4616 kronor enligt riksnormen.

Men, vi borde inte behöva ta upp det här alls eftersom vi inte är försörjningsskyldiga gentemot varandra.

Haha. Det är ju skrattretande.
För fan.

Kommentarer
Postat av: sofia

jävla idioti alltihopa! Jag som hade tänkt läsa till socionom men vem vill jobba i ett system som inte fungerar...?

Postat av: Daniel

Bidragssamhället är ett hån mot människors självkänsla. Kassera skiten.

Stå på dig.

2006-06-30 @ 14:50:00
URL: http://peterpanie.blogg.se/
Postat av: Bibbi

Suck. Sverige. Hoppas det löser sig för dig. Kan ge dig ett gott ord om du söker något Ica-jobb. Kram*

2006-06-30 @ 17:53:34
Postat av: DannePanne

Livet e hårt ibland, speciellt när man handskas med myndigheter.... stå på dig! Kram

2006-07-04 @ 10:57:20
URL: http://garabedian.blogspot.com
Postat av: LuckyJ

Usch, jag kommer ihåg hur det var. Dom kunde också plötsligt ändra och säga att nu betalar dom bara i efterskott, så den här månaden får du tyvärr ingenting. Synd bara att man inte kunde betala hyran i efterskott. Lycka till, och lägg kraften på att hitta annan försörjning istället, den där världen blir man tokig av.

2006-07-09 @ 12:56:34
Postat av: Jess^^

Fy fan va krångligt det ska vara. Eller så är det bara jag som e allmänt trög å inte förstår. Blev helt snurrig i huvudet av förklaringen :S Alla dessa normer å shit. Hatar det!

2006-07-12 @ 15:42:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback