Lördag. En bra och dålig tevedag.

Jag har anammat det här med att skriva teve istället för TV totalt. Nåja, det var bara en parentes.
Dags för en lista som jag skall kalla:

Tre bra saker på SVTeve och en dålig, lördagen den 11 mars: (förresten undrar jag om månader ska skrivas med stor eller liten bokstav, nåja, ännu en parentes)

1. Leila Khaled- flygplanskapare
En skitbra dokumentär av en svenskpalestinsk kvinna om en kvinnlig palestinsk frihetskämpe som kapade plan i sin strävan mot rättvisa. Man mötte båda sidor av dåden, passagerare, piloter och Leila själv. En väldigt mänsklig bild av en "terrorist".
Framförallt slutet var bra när Lina Makboul, som gjort dokumentären, till slut tog mod till sig att hemma i Sverige ringa upp Khaled och ställa den fråga hon hela tiden velat ställa "Tänkte du aldrig på när du gick ombord på planet att du skulle smutsa ned palestiniernas rykte?" Tystnad i telefonen och sedan eftertext. Genialt!

2. Gatukonst
Ett program om streetart. Underbara konstnärer med underbara idéer och verk. Å, vad jag önskar att jag kunde vara så kreativ!

3. En kärlekshistoria av Roy Andersson

En underbar film om ung kärlek. Man nästan längtade tillbaka till fjortistiden när allt var nytt och spännande. Men allt var ju inte rosenrött då precis och det visade filmen också. Märkligt slut dock.

Och så till det dåliga.

4. Melodifestivalen 2006- deltävling 4
Hallå! Sverige! Sämre skit får man ju leta efter och pinsamt rakt igenom. Om det här är gräddan av musiksverige är Stefan och Krister gräddan av teatersverige. Piiinsamt. Det är knappt så jag tror det på allvar men finns det folk som verkligen tycker att det här är bra?


Japp, där var det slut på min pinsamma debut som recensent. Jag tror jag lämnar över till de som kan det.

Kommentarer
Postat av: sofia

Men Carola ägde ju tävlingen! Wow vilken kvinna!

2006-03-12 @ 15:14:19
Postat av: LuckyJ

månader med lite bokstav på svenska, helt riktigt, duktig! melodifestival är jättedålig och jättekul och mysig tillsammans med särbo + chianti.

2006-03-13 @ 15:34:36
Postat av: Bibbi

Melodifestivalen är väl jättetrevlig! Kul musik. Djupt. Liksom. Jasså, så du vill veta, du vill veta. Bibbi säger: när tiden är mogen. puss*

2006-03-13 @ 21:02:19
Postat av: Linnea.

ja, det är ju faktiskt roligt att titta på, det måste jag erkänna, men det är ju fulkul, liksom?

Postat av: Linn

Det är så skönt med dig. När man själv inte har tid att titta på teve, behöver man bara gå in här och se vad man ska tycka om programmen. nu kan jag vara med och diskutera tv-helgen med alla, tack vare dig!!!!
Såg du kronprinsessan igår? Det gjorde faktiskt jag.

2006-03-14 @ 11:19:45
Postat av: Erik Anton Hjortek

Gatukonstens okrönte gud Banksy har ju endel balla idéer. Som att kopiera kommunens blanketter och sätta upp dem på murar där det då står att det är en legal graffitimur. Folk började måla och polisen kunde inte säga så mycket i sin förvirring.

Eller då han lyckats hänga upp flera av sina verk i Londons konsthall & Brooklyns konsthall. Fick hänga upp några dagar innan nån märkte det.

Haha.

Fn vd du har kommentatörer på din blogg förresten. Folk påpekar och nämner alltid min blogg när jag träffar dem, men ingen skriver flaska. Skumt. haha.

2006-03-14 @ 22:58:08
URL: http://erikhjortek.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback