Även Farbror Blå måste skaffa cash på något sätt.

Utanför mitt fönster har det i några timmar nu stått ett gäng poliser som haffat till synes oskyldiga cyklister. Även sådana med hjälm på. Ja, cyklister då, det är inga kravallpoliser vi snackar om.
Efter ett tag började jag, tillsammans med mina grannar som även dom stod klistrade med truten mot rutan, undra vad i allsindar de stackars cyklisterna gjort fel. Jag öppnade fönstret och försökte tjuvlyssna på vad den ena polisen sa till cyklisten han precis hade pekat på med hela handen och som följdaktligen stannat.
Han sa: Inget.
Men, han pratade på manligt polismanér med sin axel och sa:
- Var det en äldre herre med svart rock.
Bzzzzz.
- Ok. Du (otydligt) vid stoppet där borta.
Jag antar att det jag inte hörde var "satte inte ned foten". Detta vet jag eftersom Sofia råkade ut för samma meningslösa böter i våras. Hon stannade, bredvid en bil som stannade, men satte inte ner foten. För det fick hon 600 kronors böter. Jag undrar vad det beloppet ligger på nu när man fördubblat böterna för trafikförseelser.
Alltså. Polisen har uppenbarligen stationerat ut en gömd polis vid Stoptecknet som meddelar de utanför vårat fönster som sedan stoppar och ger böter. Så håller dom på och leker FBI-agenter och får sin lilla action i vardagen.
Min fråga är bara: Finns det inte bättre saker att lägga de små resurserna på?
Alla dom som kör som galningar i den här stan? Alla lastbilschaffisar som kommer onyktra i land? Pedofiler. Våldtäktsmän. Mördare?
Det är klart, dom lär ju ha cashat in en jäkla massa stålars till polisverksamheten idag eftersom dom stannade och gav böter till ungefär var tredje person som cyklade förbi. Det blev böteskö.
Min andra fråga är: När är det meningen att man ska lära sig allt det här?
Man lär sig det i alla fall inte när man tar körkort. De flesta jag pratat med säger att de minns att man hade "cykelkörskola" någon gång på lågstadiet. Jag har bara ett vagt minne av att vi cyklade slalom mellan koner. Men hallå. Jag är uppvuxen på landet, där det varken fanns stopp eller stoppljus. Ska dessa "cykla-i-stan-kunskaper" vara medfödda eller?

Jag hoppas ändå att poliserna i alla fall gav dom med cykelhjälm lite extra beröm. Det kunde dom väl kosta på sig.

Och så önskar jag att jag kunde gå ut och ge folk lite böter här och var så jag också kunde få lite stålars. Till exempel dom som försöker köra på mig. Eller alla Punkt.Se, City och Metromedarbete. Eller grannarna som borrar dagarna igenom så det inte går att tänka. Eller Heimstaden för att dom har så dålig standard och höga hyror. Eller november för att det är november. Eller. Eller...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag ska vara spydig:

Stanna-vid-stopplinjen lär man sig visst när man tar körkort, det kan jag lova. Problemet är väl ofta att cyklister inte har körkort och därmed inte kan trafikreglerna. Folk utan körkort...... nackskott säger jag.

För övrigt hatar jag snutjävlarna med varenda fiber i min institutionaliserade kropp.

2006-11-15 @ 13:36:06
Postat av: fxrn

Oj, jag glömde "namn"

och "URL"

...

Postat av: Linnea.

ja, man lär sig stanna ja, men man lär sig inte att man måste sätta ner foten i marken när man stannar när man cyklar! för man kan ju faktiskt stanna utan att sätta ner fötterna på cykel, eller, i varje fall jag! :)

2006-11-15 @ 16:07:02
URL: http://www.philinea.blogg.se
Postat av: Anonym

Grattis! Så duktig du är, är riktigt impad! Mm, igår var det nästan så man grät på slutet. Den är verkligen bra. Har för mig att den kommer i repris? Ja, såg vi inte den hos er i söndags? .y

2006-11-15 @ 17:06:32
Postat av: Konstanze

Det där med hjälm...när jag var i stockholm i somras och satt vid en resturang vi en rätt trafikerad gata..vilket alla är i Stockholm. Men jag satt i alla fall vid ett rödljus och förvånades över hur många det avr som HADE hjälm. Ena gången stannade det 12 cyklister. 10 hade hjälm. Kul tyckte jag. Men jag vill kolla en gång till. Nästa gång stannade 8 cyklister. 5 hade hjälm. Tredje gången stannade 10 cyklister, 9 hade hjälm. I den södra stad jag bor i går det 100 cyklister innan ngn har hjälm. Det är alltså lättare att börja med cykelhjälm i stockholm tror jag.

2006-11-16 @ 16:30:49
URL: http://kulturnorden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback