Det här med betygen.

Om jag får lov att skryta tänkte jag meddela att jag fick VG 5 (högsta betyget) på den där tentan jag satt och tragglade med för några veckor sen.
hobbedansar
Japp. Jag är jävligt nöjd.
Det här med betygen är ju annars en skum grej som jag funderat över lite grann. När jag gick på gymnasiet fick jag till exempel MVG i engelska, men "bara" VG i svenska. Skumt att man kan ha bättre betyg i ett annat språk än sitt eget.
I vilket fall som helst så verkar det där med betygen krångligt för alla lärare, det vet jag nu när Henning sitter dag ut och dag in med alla omdömen och betyg och jädrans kvartsamtal, klart dom stackarna ska ha betalt sommarlov!
Anyway. Min engelskalärare motiverade MVG:t med:
"Du har ju ganska mycket frånvaro men jag kan inte låta det gå ut över betyget som du faktiskt är värd."
Under trean på gymnasiet hade jag träffat Henning som råkade bo i Malmö så jag var borta rätt mycket under veckoslut, då svenskan var och veckobörjan(ena?), då engelskan var. Min svenskalärare däremot motiverade VG:t såhär:
"Du är ju värd ett MVG, men du har ju varit borta så mycket så jag kan bara ge dig ett VG."
Det verkar onekligen svårt det där med betygen. 
Jag önskar bara att mina gymnasiebetyg varit bättre så jag hade kunnat plugga juridik. Jag vill, tänker och ska ju bli skådespelare men jurist är ju en rätt schysst bak-up plan. Jag vet ju att jag hade kunnat prestera lika bra där som jag gör nu. Bara jag hade vetat det på gymnasiet, för nu får jag never ever en ny chans. Tough Luck.
Får jag inte bli lycklig (skådespelare) så tänker jag i alla fall bli rik (jurist), är mitt motto. 
Tjarrå!

Kommentarer
Postat av: Trött o slö i Slöinge

Hej lilla gumman!
Ännu en gång grattis till din fina prestation. Är som vanligt stolt och glad över mina barn, ni är så fina och duktiga!
Men....
Nu ska jag göra det du alltid tjatar på mig om. Jag ska berätta hur man får till en alldeles fantastikt god middag när man tror att man inte har något hemma, och inga pengar.
Inventera frysen: hm...,fyrkantig laxfile´(över sedan du och Henning gjorde sushi) nästa låda , en liten torskfile´, sparad till vadå? Duger!
Till kylskåpet, grönsakslådan, morötter ( finns alltid hemma för djurmatskok), aha: rotselleri halv purjolök, det duger gott.
Skafferiet, vad finns där? Hittar en burk krossade tomater, olivolja och en fjärdedels fiskbuljongtärning, det blir bra!
Ut i trädgården, visst fanns det lite persilja kvar, både krusbladig och slätbladig, lite men det får räcka.
Vad fattas?
Smör? Finns
Salt o peppar? Finns
Timjan? Finns
Cayennepeppar? Finns
Tomatpure? Finns(en liten skvätt i tub)
Så där ja, sätt igång!
Rejäl klick smör(så klart)någon msk olivolja i stekgrytan. Sätt inte på den!
Hacka lök, vitlök och persilja, lägg i grytan tillsätt 1/2 tsk timjan,tärna och skiva rotsaker och purjolök och i med det också i grytan.
Nu sätter du på värmen, hög sådan, och fräser några minuter under omrörning.
Tillsätt tomaterna och 1/2 tsk stösocker samt någon msk tomatpure´. Fräs lite till och lägg i fiskbuljongtärningen.
Häll i 2-3dl vatten, sänk värmen, krydda med salt, cayenne-och vitpeppar.
Fattas något?
Javisst
Kalvfond, låter knasigt men fungerar alldeles utmärkt, sådär 1 msk.
Citron ungefär en halv pressad.
Koka 7 min, lägg i 10-12 stån spagetti i små bitar. Glömde berätta det också fanns i skafferiet.
Häll i ca 1dl grädde (erkänner att allt jag handlade igag förutom cig och snus, var GRÄDDE).
Koka 5 min. Lägg i fisken skurna i 1,5 cm stora tärningar.
Sjud 3 min till.
Hjälp! Jag har glömt ost!
Osten måste jag ju ha till "tjocksmockarna" till jobbet imorgon.
Hittade en tub med räkost i kylskåpet, i med ett par msk.
Smaka! Mmm jättegott!
Nu är vi jättemätta och belåtna och har mat till en dag till.
Puss o kram
Mamma

2006-11-15 @ 20:08:44
Postat av: Trött o slö i Slöinge

Där ser man hur trött man kan vara,
glömde det där med lök och vitlök.
2 st shallottenlökar eller 1 liten vanlig gul lök.
3 st stora vitlöksklyftor.
Puss igen
Mamma

2006-11-15 @ 20:13:13
Postat av: Linnea.

haha, tack för receptet mamma, men det är ju just sånthär du ska skriva i din egen blogg! du vet den där vi fixade till dig? :)
puss!

Postat av: Konstanze

Jurist? Nää...det är väl ingen bra idé. Min farsa började läsa till jurist men tyckte det var embarmligt tråkigt. (gjorde det därför att hans föräldrar ville det) Men han hoppa av efter en termin eller så och till hans föräldrars fasa började på scenskolan....Grattis till betyget!!!!

2006-11-15 @ 20:25:09
URL: http://kulturnorden.blogg.se
Postat av: Linnea.

konstanze: ajaj, det var ingen dålig karriärsuppgradering! :)
båda mina föräldrar pluggade till jurister, pappa blev färdig, mamma hade 20p kvar, sen köpte dom sig en lanthandel and settle down och nu har dom asdyra studieskulder och citat från mamma(som jag fått höra under hela min uppväxt när jag gnällde om att vi kunde varit rika): "tre underbara barn och mycket kärlek, kärlek kärlek och vi hade inte haft det så här fint då!"

2006-11-15 @ 20:54:51
URL: http://www.philinea.blogg.se
Postat av: Anonym

Funderade lite på hur du o Henning träffades o när o så. Kom på att jag inte visste någonting. Vi kan verkligen inte ha setts alls när ni började träffas, för då hade du nog berättat. Eller så har jag glömt. Jag glömmer mycket. Men det här känns verkligen totalt helborta- så borta brukar inte glömda saker kännas. Ja, jo, det jag vill ha fram är: Om du har tråkigt o lite att göra (dvs när disken är diskad, lägenheten städad, alla internetsidor kollade o det enda som finns kvar är det du undvek från början. (pluggandet)) så får du gärna skriva om hur det gick till o hur det var. Ni är ju mina idoler, känns som att det hör till att jag ska veta hur det började. :)

2006-11-15 @ 21:11:45
URL: http://savage.blogg.se
Postat av: Linnea.

ylva: haha, jag ÄLSKAR den här meningen: "Om du har tråkigt o lite att göra (dvs när disken är diskad, lägenheten städad, alla internetsidor kollade o det enda som finns kvar är det du undvek från början. (pluggandet))" -du har förstått mig precis rätt! :)
jag kan väl berätta det någon gång. det är en lite känslig historia bara, men såna grejer borde väl vara preskriberade såhär efter mer än fyra år?

2006-11-15 @ 22:21:10
URL: http://www.philinea.blogg.se
Postat av: Daniel

Du kan väl lägga energin på att skriva ett bra högskoleprov och söka på det? Jag tror det är riktigt kul att vara jusrist, men myyyycket jobb :)

2006-11-16 @ 02:48:53
URL: http://peterpanie.blogg.se/
Postat av: Daniel

Det är säkert också lika kul att vara JURIST som det månde vara att arbeta som "jusrist"...

2006-11-16 @ 02:52:19
URL: http://peterpanie.blogg.se/
Postat av: Linnea.

njae... tanken har slagit mig med högskoleprov, men grejen är att jag inte är så bra på matte och siffror och sådär... diagram och statistik du vet. :/

2006-11-16 @ 07:30:38
URL: http://www.philinea.blogg.se
Postat av: Johannes

Ja, vad hände med chokladen?

2006-11-16 @ 11:46:58
URL: http://svegard.blogg.se
Postat av: Daniel

Det är inte de jurister jag känner heller (bra på matte, alltså)... Hmm. Det kanske är ett tecken, Linnea!

2006-11-16 @ 14:36:03
URL: http://peterpanie.blogg.se/
Postat av: Linnea.

daniel: haha, jaa, kanske!
men jag menade att jag knappast kommer att få några goda resultat på högskoleprovet utan de kommer snarare ligga där som en pinsam påminnelse i något offentligt arkiv som alla kommer åt. vill stå över den förnedringen. men funderar ändå på att ge det en chans. någon gång...

2006-11-16 @ 17:03:44
URL: http://www.philinea.blogg.se
Postat av: Sofi

Du ær så duktig du! ær mycket stolt!
Saknar er dær hemma redan... låt veckorna gå fort fort... Puss puss!

2006-11-16 @ 20:57:39
Postat av: Danne

Jo jag vet.. kom på det efter jag publicerat... jag e ju FAN anställd av regionen.. Kanske ska ta å editera lite... vad händer ikväll?!?! Party? hör av er! Kraam

2006-11-17 @ 10:14:27
URL: http://garabedian.blogspot.com
Postat av: Angelica

Du hade väl kunnat plugga upp betygen på Komvux? Fast nu är det kanske för sent att tänka på förstås, dessutom tänker de ju ändra intagningskriterierna (heter det så?!) till högskolan. Urvalet, kanske, hehe.

2006-11-21 @ 16:51:14
URL: http://annilelica.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback