Linneas skånska och halländska resa.

Klicka på bilderna för att se dom större:

Innan resans början bjöds det på äppeltårta av F. I gengäld fick hon det här av Thoth. Han har klippt naglarna nu:


I Helsingborg hade vi lyxweekend på hotell och med fin restaurang. Jag kan numera sälla mig till skaran som har ätit grodlår. På riktigt! Allt var underbart frid och fröjd tills vi förstod att vi själva skulle stå för vinet. En misstanke vi hade tidigare men tänkte att det skulle vara OK med 3-400 kronors extrautgifter. Tills vi fick notan på 1000 spänn. Gulp. Men vinet var gott i alla fall. Och vi hade det sådär löjligt och provocerande romantiskt och bra som man bara kan. På rummet fanns bubbel och jordgubbar:


Dagen efter fick vi frukost på rummet. Det kallas lyx:


Sedan skildes våra vägar. H åkte hem till Malmö och katterna och jag for vidare till päronen i halland och katterna:




Den ena kattungen hade förärats en extra tå på varje tass. Den hade alltså sex tår på framtassarna och fem på baktassarna mot normala fem och fyra:


På mors dag åkte vi och tittade på min brors hus, det kommer att bli fint:


Med havsutsikt:


Under den här märkliga halvdöda tallen bodde min osynliga tiger när jag var liten, jag tror den bor där än:


Alla mödrar måste få Liljekonvaljer på mors dag. Det är lag och tradition i min familj. Här plockar fadren till sin moder:


Modren också:


Såhär vackra Liljekonvaljer förtjänar alla ömma mödrar på mors dag. Så även min, men dom hade min ömma fader förberett några dagar tidigare. Förra året köpte jag en liten, liten bukett till mor på Möllevångstorget för 20 riksdaler. Man kunde bli rik för mindre:


En annan av världens vackraste blommor. När jag var liten gick alla barnen och plockade massvis av Lupiner för att smycka kyrkan med på avslutningen:


Det blir körsbär i år:


Min bror hade surrande och välluktande rosor också, jag vet inte om det var rosorna eller de som var inneboende där som surrade:


En annan favoritblomma. På stranden:


Min plats på jorden. Så fort jag kommer hit känns det bara hemma och jag vill aldrig åka därifrån:


Någon hade glömt sin baddräkt, och livbojen hade räddat den:


Sedan åkte vi till farmodern som fick sina Liljekonvaljer. Tyvärr är hon väldigt allergisk mot starkt luktande blommor. But a man´s gotta do what a man´s gotta do, hon får väl ha dom på balkongen tänkte vi:


Sen bjöds det på prinsesstårta till lunch, dagen till ära:


Till middag bjöds det på mammas himmelska potatissallad och rostbiff, vackert utsmyckad av mig, stackars mamma hade gjort maten dagen innan för att slippa laga mat på mors dag, och enda presenten hon fick av mig var en lott utan vinst. Det ska inte upprepas:


Hemma i byn har det blivit en grej av att pappa, hunden Maxi och hankatten Greta alltid går på promenad tillsammans. Jag låter bilderna tala för sig själva:








Koera hade det bra i grönskan:


De tre musketörerna igen. En för alla, alla för en:






Fåren såg sådär hotfulla och kaxiga ut som de vågar göra på avstånd. De är bondgårdens kids:


Ska vi leka hitta katten? Han är där någonstans:


Sen hälsade vi på i Helmers trädgård. Helmer är en farbror som har världens häftigaste trädgård. När jag var liten hämtade vi jordgubbar där till affären men nu har Helmer blivit gammal och jordgubbslandet världens största och häftigaste trädgård precis utanför mammas och pappas. Alla måste med:




Ibland känns det som om man är i en trollskog. De här jättebladen var precis nya, förra sommaren var ett blad två och en halv meter kant till kant berättade Helmer:


Han hade valnötsträd också. Där hänger klasar av valnötter i slutet av sommaren:


Världens finaste mamma innan avfärden mot staden och tåget mot Malmö idag. Jag fick köra efter mycket tjatande. Det är märkligt att jag fick övningsköra men inte får köra efter fyra år med körkort. Sen gick det ju som det gick. Mamma var hysterisk och jag var hysterisk när vi först höll på att bli mosade av en lastbil. Sen skrattade vi mest när en 90-nånting gammal farbror körde kors och tvärs över vägen och svängde fram och tillbaka över filerna och bromsade till stillastående på avfarten. Han borde lämnat körkortet hemma, och bilen med för den delen. Nåväl, här mamma, något brunare än jag:


Jag kom hem till Malmö några vackra blommor rikare och även en stringhylla som var fantastiskt fin och som pappa snickrat ihop själv. Sen planterade jag om och hade mig tills balkongen såg ut såhär:


Sen krånglade jag ut alla Purpurvindor (Kodnamn: Blomman för dagen) som hade snurrat ihop sig med varandra och planterade om och borrade och kände mig händig tills det såg ut såhär:


Sen stack karlen till repa inför lördagens spelning på Vinylbaren. Kom!


Kort sagt var det alldeles ljuvligt att vara hemma hos föräldrarna och känna lukten av natur och gå på gräs och titta på blommor och bli bortskämd.
Idag lät jag även ödet bestämma att jag skulle investera i en alldeles för dyr men ack så vacker klänning att bära på alla de bröllop vi ska på i sommar. Jag tänkte såhär eftersom jag inte fick lägga undan den i torsdags då den var den enda som var kvar, att om den är kvar på måndag, då ska jag köpa den! Och det var den! Och det gjorde jag! Jag hoppas att turkost är OK till "Mörk kostym" och "Sommarkavaj"?
Imorgon ska jag upp klockan 5.30. Cykla till jobbet 6.30.
Jag ser inte fram mot det eftersom det tidigaste jag gått upp på en vecka var idag när jag gick upp klockan 8.30.

Hej sålänge!

Kommentarer
Postat av: Sofia

inga love-handels överhuvudtaget i närheten av det rivsåret!! :) PUSS!

2007-05-29 @ 19:25:12
Postat av: Frida

Åh! Haha, jag älskar bilderna på de tre musketörerna!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback