Linneas skånska resa.

image388
(Följ den blåa linjen.)

1. Malmö.
2. 101:an till Östra Grevie
3. 108:an och 9:an vidare till Smygehuk
4. Skateholm
5. Kåseberga
6. Löderups strandbad
7. En herrans massa småvägar och senare 11:an till Dalby stenbrott
8. Malmö

Klicka för att se bilderna i större format.


On the road.


Första stoppet blev Östra Grevie vari vi tankade och tittade lite på min gamla folkhögskola. Sofi tittade på träskor.


Jag på en sten i Smygehuk.


De andra staborna roade sig med att kasta macka.


Sedan blev det Skateholm och eftersom brädorna var med tyckte vi att det skulle vara roligt att skata lite i Skateholm. Var annars liksom?


Henning flyger.


Jag väntar på att bilarna skall köra förbi. Men mest ser jag cool ut.


Ja, flyger gör jag ju inte i alla fall, men framåt det går det.


Väl framme i Kåseberga köpte vi rögad makrill som sig bör...


... Som vi åt med stor andakt innan vi begav oss uppåt för att titta på de där stenarna som någon slängt dit en gång för längesen.


Det fanns väl egentligen mer intressanta grejer att titta på tyckte vi.


Utsikten till exempel.


Eller stackars 6242 som hade blivit bajsad på huvudet.


När vi kände oss färdiga med Kåseberga åkte vi till Löderups strandbad och kaffestugan. De höll på att stänga men höll öppet längre bara för att vi kom. Så himla fint.


Där drack vi kaffe på riktigt i riktiga kaffekoppar och med riktiga biskvier och en riktig rutig duk.


Sen gick vi på promenad i öknen.


Kommentar överflödig.


Jag kör. Men mest ser jag cool ut.


Stenbrottet i Dalby var också fint.


Sofi var nöjd. Det var vi alla.

Mitt hemmabrända soundtrack till resan (tanken var att det skulle vara skånskt tema men det urartade till något slags proggtema samt barabralåtarförskojsskulltema istället):

Björns Vänner - Åkrar Och Himmel (skånskt)
Thåström - Flyktsoda (har bott i Malmö)
Björns Vänner - I Min Lägenhet (skånskt)
Tyskarna Från Lund - Getings Und Bajs (ja, skånskt)
Looptroop - Bandit Queen (bott/bor(?) i Malmö)
Charta 77 - Lilla Björn Och Lilla Tiger (öhh, ingen koppling till skåne?)
Turid - Om Snällhet (jag säger som Sofi: "Men progg känns lite så ´österlen´liksom")
Lars Demian - Alkohol (tja, Robban var ju bakis iaf)
Svenska Akademien - Snapphaneklanen (säger sig självt)
Marie Bergman - Ingen Kommer Undan Politiken (hänvisar till Sofipåståendet)
Kofia - Demonstrationssången (lite kampsång är väl aldrig fel)
Ola Magnell - Påtalåten (proggiprogg)
James och Karin - Hur ska jag göra för att komma över vägen (väg- roadtrip, ja, ni fattar kopplingen)
Loudon Wainwright III - The Swimming Song (bra låt helt enkelt, dessutom var vi vid havet)
Pugh Rogefeldt - Små Lätta Moln (bra väder - bra låt)
Jens Lekman - Do You Remember The Riots (hrm)
Timbuktu feat. Peps Persson - Dynamit (jaja)
Pugh Rogefeldt - Jag Är En Liten Pojk (åka till landet och sådär ni vet)
Hoola Bandoola Band - Vem Kan Man Lita På (självklar koppling)
Björn Afzelius & Mikael Wiehe - Sång Till Friheten (lige måde)
Lars Demian - H&M (kanske ingen koppling what so ever)
Cornelis Vreeswijk - Christiania (danmark/skåne - same same)
Cornelis Vreeswijk - Vildhallon (Första Brevet Till Mäster Sändh) (bra åklåt, hittade inga vildhallon dock)
Nationalteatern - Ylle (lite saga är ju alltid najs)
Nationalteatern - Vi Cyklar Runt I Världen (åka runt)
The Radio Dept - Deliverence (inget jag lyssnat på, men får vara med bara för att Kim var med där, och hon är ju skånsk i allra högsta grad)
Bob Hund - Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte hittar hem men det gör jag tror jag (ja, säger sig självt)
Jefferson AirPlane - White Rabbit (skyllde på den där skånska snapsvisan med den där vita kaninen)
Pearl Jam - Alive (bra låt)
Peps Blodsband - Oh Boy! (hrm)
Eek A Mouse - Ganja Smuggling (jau... reagge är ju lite som skånsk musik. Eller?)
Nicolai Dunger - Dr Zhivagos Train (trodde han var skånsk, hade fel, bra låt ändå)
Loosegoats - Days of Black (Nights are Lights) (skånska)
Figures From Here - City of Surprise (Robbans band, en av resenärerna himself ju, värry skånsk)

Kommentarer
Postat av: Mamma

Mysigt!
Kommer ihåg utflyktsmålen, men med andra minnen än lugn och ro.
Det jag kommer ihåg från Kåseberga,förutom den goda makrillen ( som vi tog med oss upp till stenarna och avnjöt där), var att jag jagade pojkarna för att de inte skulle ramla ner för de höga branterna. Och vi var inte där bara en gång. Alla gånger likadant!
Likadant med Dalby Stenbrott. Vakta pojkarna så att de inte ramlar ner från höga branter. Plus någon nakengubbe som sprang omkring där och tyckte illa om alla oss "textilare". Hundar fick de som vågade bada också slåss med. Det var fritt hundbad. Vi hade aldrig vår Stuffe med oss dit.
Kommer ihåg alla platser vi besökte, men ur ett mammaperspektiv. Så är det nog fortfarande om man åker till sådana platser med små barn.
Kanonfin bild den utan kommentar!
Du är det finaste jag vet!
Längtar otroligt mycket, älskar dig!

2007-09-10 @ 20:58:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback