Hem till Svealand?

- Ååh, vad det är skönt att vara hemma! Suckade jag när vi körde på de halländska vägarna.
- Jaa, du får väl flytta hem till Sverige? Sa farmor.
- Haha, va?!
Förklarade sedan att hur skönt jag än tycker det är att vara hemma och hur vackert halland än är så kommer jag nog inte att flytta hem till "Sverige" igen. Någonsin. Jag kommer antagligen alltid bo kvar i skåne, för på något vis känns skåne och... Danmark? Mer hemma för mig. Enda anledningen skulle vara om jag kom in på någon eftertraktad utbildning i ett annat län eller träffade någon kärlek i ett annat land eller något annat. Annars är Skåne och Malmö hemma för mig och där kommer jag stanna om jag själv får välja.

Men som sagt, det är skönt att vara hemma. Att tvångs-ta-det-lugnt. Att inga gamla vänner är hemma (förutom de som hälsade på under Malmöfestivalen så de behöver jag ju inte träffa) och det finns inget som måste göras. I alla fall inget som kan göras härifrån. Alla de där måste-sakerna finns ju i Malmö och ja, snart är det för sent för att göra dom också så dom är det ingen mening att ha någon ångest över.

Mamma citerade Philemon Arthur and the Dung i en mening innan och blev sjukt nöjd med att ha fått in det i sammanhanget. Jag tror inte att hon var säker på att någon fattade, men jag fattade och såg hur nöjd hon var.
Det var fint.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback