Julafton.

Sådärja.
Då var det avklarat.
Slemmigt men mättande! Som dom säger i Lejonkungen. (Som ju är en av mina två favoritfilmer. Natural Born Killers är den andra. Tre, är dom ju förresten och Yrrol är den tredje. Det är för övrigt de enda tre filmerna jag kan se mer än en gång.)
Det har varit bra och med bara ett olyckligt utbrott, som kom sig av att min bror och min far inte kan låta bli att hacka på mig om min bilkörning trots att jag snart haft körkort i sex år och trots att det inte finns något som gått fel i min bilkörning i deras närvaro. Jag vet inte vart det kommer från, men antagligen har dom bara bestämt sig för att jag inte kan köra bil eller så är jag fortfarande tre år i deras ögon. Oavsett vilket så är det sjuuuukt irriterande och gör att man själv sitter på helspänn när man kör för man får inte göra minsta lilla fel och så får brorsan ett utbrott när jag kör ut i kanten för ett möte på superdupersmal väg. Jag vet inte varför men jag hade inte fått ett utbrott efter att någon har räddat en från en krock. Däremot får jag utbrott om någon sitter och hackar på mig konstant en hel bilresa och tror att jag både är blind, döv och rörelsehindrad så till den milda grad att jag inte ens kan se att vägen svänger. "AKTA! AKTA! DET SVÄNGER! AKTA! AKTA! DET ÄR MÄNNISKOR DÄR FRAMME!"
Men för i helvete, skulle jag helst ha velat säga då och så skulle jag ha velat gjort som man gjorde i gamla dar och bett dom stiga ur bilen och gå hem själva. Men det gjorde jag inte. Jag satt tyst ända tills det blev för mycket. Då steg jag ur bilen och när jag kom hem gick jag och la mig en stund.
Efter det lilla missödet fortsatte julen sjukt harmoniskt för att vara hos familjen Bergström ("Det blir alltid kaos när familjen Bergström kliver innanför dörrarna" menade en av brödernas Anna:or en gång).
Eftersom jag haft sönder min kaffebryggare och berättat om det för alla i en av den här höstens roligaste anekdoter fick jag en styck kaffebryggare och en styck mokabryggare samt kaffe. Tack tack.
Så fick jag lite tomtar och sånt av farmor, men det roligaste av allt var boken med medföljande CD-skiva som jag fick av mina föräldrar:
Vladimir Vysotskijs Vargjakten, 48 sånger i tolkning av Carsten och Ola Palmaer inkl. CD med Fria Proteatern.  
Det fick mig att tänka lite på om den där C-uppsatsen kanske borde handla om Just Vysotskij och fria Proteatern. För att det är så sjukt intressant hur motsägelsefullt allting är. Jodå, jag är källkritisk trots min enkelriktade uppfostran. (På paketet hade mamma skrivit: "För vidare tanke om rättvisa och omfördelning så som vi önskat.") Fria Proteatern som gjorde uppror mot institutionerna (typ för att dom blivit kickade från dramaten) spelar Vysotskij (som var samhällskritisk ryss) som blir hyllad av någon slags vänster yadayada. För boken är i alla fall köpt genom Arbetaren och Arbetaren är väl mera svart än röd? Har inte fattat riktigt än hur det hänger ihop men det skulle jag ju göra om jag skrev en uppsats om det.
Nåväl. Nu är julafton snart slut. Päronen har gått och lagt sig. Jag dricker en öl. I Malmö är mina vänner ute på Debaser och festar. Imorrn blir det släktmiddag i Ugglarp och sedan hemvändarutgång i Falkenberg. 
God Jul! Fortsatt strul! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback