Shame on you Mr. Bush.

Limpan hade fått några frågor att svara på från regissören som ska regissera deras slutprojekt i skolan som ska handla om skam. Och eftersom jag gillar att svara på såna frågor, och eftersom jag är sockerspeedad eftersom jag ätit två kanelbullar såhär missinassen eftersom jag blev lurad att köpa inte bara en, utan två kanelbullar eftersom sevurrelevurr-killen alltid lurar mig att köpa två av allting tänker jag nu svara på de frågorna:

1. En händelse i barndomen som jag skäms över.
Det är egentligen två händelser från barndomen som jag skäms över. De enda jag kan minnas att jag skämt över. Jag skäms i allmänhet väldigt sällan och så har det nog alltid varit. Anyways, händelse ett var när jag fick presenter av mamma bara sådär helt spontant, alla barn hade en såndär muggtermosaktig liknande sak med pip som man liksom fällde upp och det ville jag ha jättemycket. Men mamma hade köpt fel. Jag blev jättearg. Verkligen jättejättearg. Sen skämdes jag jättejättemycket över att jag hade varit så otacksam. Det gör jag fortfarande. Förlåt mamma.
Händelse två var när jag petade på en igelkott med en pinne så den rullade ihop sig, då petade jag på den mer så att den rullade. Då blev mamma jättejättearg och jag skämdes jättemycket. Det gör jag fortfarande. Förlåt mamma. Och förlåt igelkotten.

2. En händelse som vuxen som jag skäms över.
Det jag skäms allra mest över är alldeles för privat. Men låt oss säga att jag har fått skämmas väldigt, väldigt mycket de senaste månaderna. Och det gör jag fortfarande. Förlåt alla inblandade.

3. Min bästa egenskap.
När jag älskar någon, så älskar jag den helt och fullt och även om jag ibland är för dålig på att visa människorna i min närhet att jag och hur mycket jag älskar dom som gör jag det mycket högt.

4. Min sämsta egenskap.
Jag dömer folk. Antingen gillar jag någon eller så gillar jag den inte. Gillar jag den inte behöver den inte anstränga sig för att få mitt gillande. Jag dömer även folk som är dumma. Alltså som i mindre begåvade. Jag dömer folk för hemska saker. Jag kan exempelvis döma någon för att den har fula skor.

En egenskap som får hamna någonstans mittimellan bästa och sämsta är den att jag är manipulativ. Jag kan för det mesta få som jag vill och får jag inte som jag vill blir jag antingen jävligt sur eller erkänner det inte. Jag ser det som en positiv egenskap själv eftersom den ger mig fördelar, men jag har förstått att andra människor oftast ser det som en dålig egenskap.

5. En sång som betyder något för mig.
Det finns ju tusen. Men:
Beck- Pay No Mind. För att den öppnade the world of Beck för mig.
Leonard Cohen- So Long, Marianne. Och hela skivan.
Bob Dylan- Hurricane. För att jag ju är tvungen att välja en. Annars allt. Nej, förresten, jag väljer denna, här framförd av Joan Baez:

Och mer:
Neil Young- Harvest Moon.
Dashboard Confessional- A Plain Morning
Billy Bragg- New England
Hoola Bandoola Band- Keops Pyramid
Lou Reed- Perfect Day
Cornelis Vreeswijk- Rosa, skola vi dansa.
Stefan Sundström- Ställ till med kalas
Och så vidare osch så vidare. Det här håller inte. Jag hade kunnat hålla på så länge till med jag måste sova snart. Nästa fråga tack.

6. Jag drömmer om att jag.
Ska komma in på scenskolan.

7. Jag är rädd för.
Mörkret. Fast inte så mycket längre. Nej, jag är nog inte rädd för mörkret längre. Jag är rädd för hissar (fast inte så mycket längre) och så är jag rädd för att flyga. Drömmer mardrömmar om att flyga då och då. Men jag är inte så rädd längre. Det har nog att göra med att jag inte är så rädd för att dö längre. Jag var jätterädd för att dö förr så jag vågade inte göra någonting. Nu vill jag göra saker så därför kan jag inte gå runt och vara rädd för att dö. Jag är däremot livrädd för att folk i min närhet ska dö. Vilket jag har förstått (men inte accepterat) att de kommer göra.

8. Så här vill jag bli tröstad.
Med en tyst, lång och hård kram. Med en Marabou Mintkrokantchokladkaka och en tidning. Precis så.

9. Det här är skam för mig.
Ångest och dåligt samvete. Och att känna att de man älskar mest av allt är besvikna på en. Och att man vet att man är världens sämsta människa och att man vet att det är ens eget fel och att man inte kan göra annat än att acceptera det.

10. Det här vill jag se på en scen.
Bra musik eller bra teater. (Måste ju verkligen sova nu, kan inte svara utförligt. Förlåt alla som läser.)

11. Såhär vill jag bli tilltalad som publik.
Jag vill bli överraskad. Jag vill inte se någon jävla pretto performanceföreställning. Om den inte överraskar mig, vill säga.

12. Det bästa med teater är.
Att repa den! Att spela den! Att leva den.

13. Det värsta med teater är.
Att inte alla förstår storheten. Och att man hela tiden måste försvara teatern som konstform.
Och Shakespeare.

Nu snarkar mina katter högt och jag måste sova.
God natt!

Kommentarer
Postat av: Frida

Det här var roligt att läsa. Och snyggt snodd Baez-video! Cred cred. Men du bad om ursäkt väldigt mycket i inlägget. Fast anser du att det är nödvändigt så är det väl det. Jag snor listan. Hej på sig!

Postat av: Anonym

Jag snodde den. Så du vet. .y

2008-02-26 @ 22:23:19
Postat av: Anonym

Ok, får tänka över teatersvaren.

Haha, va kul. Det är lite samvetet som gör att jag pratar med dem också. Tänk så många dörrar de får i sina ansikten, så mycket skit de måste få ta. "Va roligt att du är så glad!"- bara den kommentaren måste ju visa att de flesta som öppnar sina dörrar är förbannade. Jaja. Tur de har mig o Bergströms. :)

Blogg.se har nog inte den funktionen. Wordpress är jättejättebra, o tycker absolut du ska byta. Massa roliga saker. Skaffa en o se vad du tycker, är ju inte så krångligt att byta egentligen.

Roligt att du läser förresten. Såklart!

2008-02-29 @ 12:04:13
URL: http://illewais.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback