Zäta.

Pizza.
Zorro.
Zzz (Vilket ju underligt nog betyder "snark").
Danzbandznamn.

Jag har fått en idé. Jag har tänkt på det här ett tag och försökt få lite stabil grund att stå på i framförandet av den. Jag tycker helt enkelt att vi tar bort Z ur alfabetet. När jag har funderat så har jag inte kommit på några andra än dessa ord och egentligen så kan de ju fortsätta stavas på samma sätt även fast Z inte finns med i vårat alfabet? Jag menar, vi har Å Ä och Ö och inte har väl engelsmännen någonsin klagat över att de inte har de tre bokstäverna. Man får helt enkelt heta Bergstroem på engelska. Skulle livet bli enklare om vi tog bort Z frågar ni er då? Nej, det skulle inte bli enklare, men det skulle bli roligare! Varför göra saker och ting enkla för sig, när man kan krångla till det? Men varför inte ta bort X också då när vi ändå är igång, fortsätter ni? Nej, därför att X alltid har fått cred för att det enda ord och det absolut första ord man lär sig som börjar på X är xylofon och det ska X fortsätta ha cred för. Z är en förkastlig bokstav som leder folk in i fördärvelse. Jönz-Stefanz danzbandzkvartett- lust, pizza- frosseri, zömn- lättja, Zorro- högmod , redan där fyra av de sju dödssynderna.
Denna min tes höll ända till det att Sofia påpekade att hennes pappa heter Zbigniew. Dessutom har dom ett cz-ski efternamn. Där föll allt. Därför att alla polacker verkar heta Zbigniew cz-ski (förlåt Sofia, jag vet att bara ädelt folk slutar på -ski) eller någonting-icz. Och eftersom halva min bekantskapskrets är halvpolacker måste jag nu lägga ner frågan om avskaffandet av Z. Redan från början en trångssynt idé kan tyckas, men personligen tycker jag att den är intressant.
Motbevisa mig snälla. Alla ord och namn på och med Z i kommentarer. (Jaja, jag vet redan Zlatan.)

(Förlåt. Jag vet inte varför det här har blivit en kristen väckelseblogg. Jag vet inte varifrån alla kristna associationer kommer ifrån. Kanske är det dags att bli frälst?)

Kommentarer
Postat av: Kim

FEZ ZON ZOO AZER AZUR JAZZ OUZO OZON ZINK ZULU AZTEK CRAZY ENZYM HERTZ JAZZA KAZAK NERTZ PIZZA UZBEK ZAPPA ZEBRA ZELOT ZENIT ZLOTY ZONAL ZOOMA ZYGOT

2008-02-08 @ 12:23:36
Postat av: Anonym

Knockout (innehåller inget Z, men är en reaktion på ovanstående kommentar).

(För övrigt så tryckte jag fel när jag skrev Z, istället för Shift z (för att få en stor bokstav) så kom jag åt Ctrl z. Detta resulterade i att det jag senast skrivit försvann. Hur det funkar, vad den väljer att radera o inte, det vet jag inte, men det är ju en funktion som behöver Z. Så nu har du inte bara fått ord, utan även en funktion där Z är iblandat. Kanske överlever inte världen utan Z trots allt?)

Postat av: Linnea.

Kim: Engelska ord och bandnamn gills inte. För det har jag bestämt. I övrigt har jag ingen kommentar att tillägga, som Ylva skrev: Knockout! (Och så har du säkert fuskat med ordbok, för det är väl ingen som vet vad det där orden faktiskt betyder?)

Ylva: Men då var ju ctrl Z en dålig funktion? Väl?

Mer mer mer!

2008-02-08 @ 14:16:51
URL: http://www.philinea.blogg.se
Postat av: Anonym

Nä, inte nödvändigtvis, det är ju ett snabbt o effektivt sätt att få undan det sista man skrev istället för att behöva hålla inne BkSpknappen (a.k.a suddaknappen). I-land for sure. Sen finns det säkert nån motverkande knappkombination, så som Ctrl C har sin Ctrl V. O sen har Ctrl Z rätt så granterat ett speciefikt syfte, snarare än min "tarbortsenastestycket"spekulation. :)

2008-02-08 @ 14:56:17
URL: http://illewais.wordpress.com
Postat av: Kim

Du vet alltså inte vad en zebra är? Du kanske ska tänka på att utöka ditt ordförråd... Bara ett förslag

2008-02-08 @ 20:01:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback