Konsertsommar.

Jag tänkte att det här har varit en himlans bra konsertsommar. Därför tänkte jag att jag skulle skriva en liten lista med alla konserter jag varit på den här sommaren. Återigen fick jag bekräftat vad jag hela tiden har vetat: Jag är helt fantastiskt dålig på att gå på konserter.

Hultsfredsfestivalen

  • Rage Against The Machine - Då bedömde jag den som min bästa konsertupplevelse hittills. Trots att jag fått höra miljarders gånger att det "minsann inte var lika bra som sist de spelade på hultsfred". Det kan vi som var för unga för att få gå på festival 2000 eller när det nu var faktiskt inte hjälpa. Det var bra ändå. Riktigt jävla bra. Skitball.
  • Looptroop Rockers - Som vanligt fast lite sämre.
  • Johnossi - Vi la upp kriterier för när man kunde säga att man "sett" en spelning. Tre hela låtar kom vi fram till är vad som krävs för att kunna säga att man sett ett band. Jag lyssnade inte på Johnossi då, det gör jag nu. Men jag har ändå "sett"  dom trots att öl och fylla lockade mer då.
  • Atmosphere feat. Brother Ali - Well, jag vet faktiskt inte om jag verkligen "såg" dom då. Jag var där en liten stund men öl och fylla lockade mer. 

Fuck you I won´t do what you tell me.


What we did most.

Kommentar: Eftersom vi jobbade och inte hade betalat någon festivalbiljett kändes det inte som ett jättestort tvång att se så många spelningar. Därav den något pinsamma listan av sedda spelningar. Dessutom åkte vi hem på lördagen för att se Dolly och därmed missade vi ju lördagens alla spelningar.

Malmö Stadion
  • Dolly Parton - Det kändes fantastiskt märkligt att komma direkt från Hultsfred och Rage-spelningen till ett gigantiskt stadion där man var tvungen att sitta ner på sina platser (och frysa röven av sig) och tacksamt applådera på rätt ställen och ljudet studsade mellan stadions väggar och kallt som fan var det. Men. Fantastiskt.
Way Out West
  • Christian Kjellvander - Alltid bra liksom.
  • Iron & Wine - Jättestor besvikelse. Men mest förvånad blev jag över att sångaren lät som sångaren i Placebo, så låter det ju inte alls på skiva. Alltså, band ska ju helst vara bättre live än på skiva. I alla fall ska det vara likvärdigt. Inte sämre eller helt annorlunda. Oftast så är det ju stämningen och hela upplevelsen som gör det bättre live. Men det här var bara... Jaha?
  • Sonic Youth - från öltältet. Japp, Sonic Youth från öltältet. Ölen var god. 
  • Grinderman - Det var gött för det kändes som att Nick Cave samlat ihop sina polare och ba: "Äh, vafan! Nu har vi vårat på det torra, nu kan vi göra vad fan vi vill!" och så gjorde dom det. Asgött tycker jag. Men lite samma samma i längden.
  • Sigur Rós - Borde vi stannat längre på för det var helt magiskt. Men någon gnällde om att vi var tvungna att skynda oss till klubben på Chalmers. Sofi tror jag det var. Fy skäms.
  • Chords - Klubbspelning på Chalmers. Det var bra men kort. I övrigt kändes det som att komma till ett högstadiedisco och vi halsade pyttesmå och svaga drinkar för att överleva.
  • N*E*R*D - Så jävla jävla bra. Sån jäkla stämning. Bara gött, gött, gött! Skitskickliga liveartister.
  • The Flaming Lips - Ska man ju ha sett tydligen. Och det gjorde vi och det var... Väl kul då. Med teletubbies och Aliens och sådär.
  • Neil Young - Helt fantastiskt! Så fantastiskt att jag grät en skvätt och blev sentimental och ringde mamma för det var hennes födelsedag. (Och bredvid oss stod Strängen och diggade.) Natten var fantastisk och sedan kände jag att jag kunde lägga mig ner och dö och vara nöjd.

Mr. Young.


What we did most.

Kommentar: Way Out West var den nyktraste och konserttätaste festivalen jag varit på tror jag.

Malmöfestivalen
  • Atmosphere feat. Brother Ali - Den här gången var det skitbra. Antagligen för att Vigges lyriska stämning peppade igång en.
  • Svenska Akademien - Alltid lika bra men aldrig lika bra som första gången.
  • Kaizers Orchestra - Alltid lika bra men aldrig lika bra som första gången.
  • Flogging Molly - Alltid lika bra men aldrig lika bra som första gången.
  • Millencolin - Det va la gött enna liksom och man blev 16 igen, men ljudet var ganska kasst och vi stod för långt bort för att musiken ska göra sig sin rätt.
Övergripande kommentar: Jag märker att mitt ordförråd begränsar sig till en hiskeligt massa svordomar och ord som "fantastiskt". Tur då att jag inte skall bli recensent. När vi var på WOW undrade vi för oss själva hur många band man skulle bli nyfiken på och ladda hem och lyssna på och ångra att man inte gick på deras spelning. Mest ångrar jag nog Fleet Foxes för de är helt fantastiskt bra och i efterhand har man hört att de fick alldeles lysande recensioner och nu spelas de överallt (läs: P3). Men pizza och öl och det vi hört på myspace fick oss att dissa dom trots Christines ihärdiga tjatande. 

Kommentarer
Postat av: spänk

hehe...en annan som faktiskt var dänne på hultan 2000 kan ju bara instämma till att det kan inte varit lika bra i år som dänne...fast det kanske jag redan nämnt för dig...puss

2008-09-19 @ 17:11:22
Postat av: -r

2000 klart bäst, men som sagt du är ju bara barnet. Inte se hela Sigur Ros, Sofi borde ha stryk. Dissa Fleet Foxes. Flera missar här du.

Postat av: Linnea.

Spänx: Wadi wadi wodi.



Rawbert: Fan, du är ju lite som Sofia "Det här gjorde du inte så bra lilla du". Haha.

2008-09-21 @ 17:40:49
URL: http://philinea.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag säger bara till folk vad dom kan o inte kan! Bara för att vara SNÄLL. Jag e lite som Idoljuryn bara. Det kan låta som hårda ord men det är bara SANNINGEN. Ibland gör den ONT.

Och det är ju bättre att jag som VÄN ger er den. Jag försöker HJÄLPA TILL.



Hehehee...

2008-09-28 @ 21:52:03
Postat av: Sofia

Jag säger bara till folk vad dom kan o inte kan! Bara för att vara SNÄLL. Jag e lite som Idoljuryn bara. Det kan låta som hårda ord men det är bara SANNINGEN. Ibland gör den ONT.

Och det är ju bättre att jag som VÄN ger er den. Jag försöker HJÄLPA TILL.



Hehehee...

2008-09-28 @ 21:53:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback